Vedtægter for Havnsø Sejlklub 2022

§ 1 KLUBBENS NAVN OG HJEMSTED
Klubbens navn er Havnsø Sejlklub
Dens hjemsted er Kalundborg Kommune.
§ 2 KLUBBENS FORMÅL
Klubbens formål er at:
1. at udbrede kendskab til sejlsport og kajaksport.
2. at udvikle og træne sejlere og roere.
3. at arrangere kapsejlads og turaktiviteter
4. at arrangere øvrige klubaktiviteter.
5. at sikre medlemmer bedst mulige vilkår for udøvelse af sejlsport, kajaksport og lystsejlads.
Klubbens aktiver må kun anvendes til aktiviteter til gavn for klubbens medlemmer.
§ 3 MEDLEMSKAB AF ORGANISATION
Klubben er medlem af Dansk Sejlunion. Medlemmer der udelukkende sejler kajak er tilknyttet Dansk Kano og Kajakforbund og DGI Midt- og Vestsjælland .
 
§ 4 OPTAGELSE AF MEDLEMMER
Som medlem af sejlklubben kan be­styrelsen optage enhver, der er fyldt 6 år,
Optagelse af umyndige medlemmer kræver tillige samtykke fra forældre/værge
Følgende kan optages som medlemmer
·         Aktive sejlere
·         Aktive sejlere i familiemedlemskab
·         Passive medlemmer
·         Ungdomsmedlemmer under 18 år
·         Kajaksejlere
·         Kajaksejlere i familiemedlemskab
·         Æresmedlemmer,
Æresmedlemmer kan på bestyrelsens forslag vælges af generalforsamlingen. Beslutning herom kræver samme majoritet, som er foreskrevet til ændring af klubbens vedtægter, jfr. § 15. Spørgsmål om valg af æresmedlemmer kan ikke gøres til genstand for diskussion på generalforsamlingen.

 
§ 5. Kontingent
 
Stk. 1: Kontingentet fastsættes af generalforsamlingen. Der kan fastsættes forskellige kontingenter for konkrete grupper
 
af medlemmer, herunder aldersbestemt kontingent for aktive, kontingent for passive medlemmer og eventuelt helt eller
 
delvist frikontingent . Endvidere kan bestyrelsen fritage et medlem for kontingentbetaling, såfremt
 
særlige forhold taler for det. Medlemmer af bestyrelsen er kontingentfri
 
Stk. 2: Bestyrelsen opkræver kontingent og fastlægger betalingsterminer og opkrævningsform.
 
Stk. 3: Såfremt et medlem ikke betaler kontingent rettidigt, og ikke har betalt efter at være blevet rykket, slettes den
 
pågældende som medlem. Sådant ophør af medlemskabet kan ikke kræves indbragt for generalforsamlingen.
 
§ 6 UDMEL­DELSE - EKSKLUSI­ON
Til gyldig udmeldelse kræves, at den sker skriftligt til klubben med mindst 14 dages varsel, og at det pågældende medlem har betalt sit kontingent til klubben frem til den dag, hvorfra udmeldelsen har virkning. Medlemmet har krav på en skriftlig bekræftelse.
Når et medlem er i kontingentrestance udover 3 måneder, kan bestyrelsen med mindst 8 dages skriftligt varsel slette vedkommen­de som medlem.
Ingen, der er udelukket på grund af kontingentrestance, kan optages på ny som medlem af klubben, før vedkommende har betalt sin gæld til klubben.
I øvrigt kan bestyrelsen ekskludere et medlem, når særlige forhold giver anledning dertil. Bestyrelsens beslutning herom kræver dog, at mindst 2/3 af bestyrelsens medlemmer har stemt for eks­klusionen. 
Vedkommende skal, inden bestyrelsen træffer sin afgørelse, have haft lejlighed til at fremføre sit forsvar, og han kan kræve at spørgsmålet om eksklusion afgøres på den førstkommende ordinære generalforsamling, men dette har normalt ikke opsættende virkning. I alle tilfælde, hvor en eksklusion skal be­handles på en generalforsamling, har vedkommende medlem krav på at få meddelelse herom senest 3 døgn, før generalforsamlin­gen afholdes, ligesom han har adgang til denne med ret til at for­svare sig. Spørgsmålet om eksklusion skal optages som et særskilt punkt på dagsor­denen.
Generalforsamlingens beslutning om eksklusion kræver samme majoritet, som ved ændring af klubbens vedtægter, jfr. § 15.
Et medlem, der er ekskluderet i henhold til en generalforsam­lingsbe­slutning, kan kun optages som medlem ved en ny general­forsamlingsbe­slutning. Her kræves samme majoritet som ved beslutning om eksklusion.
Ved udmeldelse eller eksklusion ydes ikke refusion for kontingent, eller andre medlemsydelser.
§ 7 ORDINÆR GENERALFORSAMLING
Generalforsamlingen er med de indskrænkninger, som disse ved­tægter foreskriver, den højeste myndighed i alle klubbens an­liggender.
Den ordinære generalforsamling, der afholdes hvert år i februar måned, indkaldes med mindst 3 ugers varsel ved  med­delelse til med­lemmerne via klubbens hjemmeside, via e-mail og ved opslag i klubhuset.
Dagsordenen bekendtgøres senest 8 dage før generalforsam­lingens afholdelse ved opslag i klubhuset. Forslag, der ønskes forelagt generalfor­samlingen til vedtagelse, skal være bestyrel­sen i hænde senest 14 dage før generalforsamlin­gens afholdelse. Forslagene skal optages i dags­ordenen.
Stemmeret har alle medlemmer, der er fyldt 18 år, og har været medlem af klubben i de sidste 3 måneder før
 
generalforsam­lingen, og som ikke er i kontin­gentrestance. Stemmeret kan kun udøves ved personligt fremmøde.Børn
 
og unge kan, fra de er fyldt 15 år, selv udøve medlemsrettighederne, herunder stemme på generalforsamlingen.
 
Stemmeretten for medlemmer under 15 år udøves af en forælder.
 
Valgbar til bestyrelsen er ethvert medlem, der er fyldt 15 år. Flertallet i bestyrelsen skal dog udgøres af personer, der er
 
fyldt 18 år. Valgbar som revisor er ethvert medlem, der er fyldt 18 år.  
Æresmedlemmer kan uden stemmeret overvære generalforsamlingen 
 
§ 8 DAGSORDEN
Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal mindst omfatte følgende punkter:
1. Valg af dirigent
2. Valg af to stemmetællere
3. Bestyrelsens samt udvalgenes beretning for det forløbne år
4. Forelæggelse af regnskab for det forløbne år til godkendelse samt budget for det kommende år.
5. Behandling af eventuelt indkomne forslag
6. Fastsættelse af kontingent
7. Valg af formand ulige årstal
8. Valg af kasserer lige årstal
9. Valg af den øvrige bestyrelse 5 medlemmer (hhv. 2 på lige og 3 på ulige årstal)
10. Valg af 1 suppleanter til bestyrelsen
11. Valg af 2 revisorer samt 1 revisorsuppleant
12. Eventuelt
 
§ 9 GENERALFORSAMLINGENS LEDELSE M.V.
Generalforsamlingen vælger sin dirigent, der ikke må være medlem af bestyrelsen, til at lede forhandlingerne.
Generalforsamlingens beslutninger træffes ved simpelt stemme­flertal, jfr. dog § 4, stk. 6 og § 4, stk. 6 og 7, § 15 og § 16, stk. 1. Dirigenten bestemmer af­stem­ningsmåden. Dog skal på begæring fra 1 stemme­berettigede medlemmer afstemning og valg foregå skriftligt, ligesom alle afstem­ninger om eksklusion skal foregå skriftligt.
Generalforsamlingens beslutninger indføres i en protokol, hvori også et referat af forhandlingerne optages i det omfang, diri­genten bestemmer.
§ 10 EKSTRAORDINÆR GENERALFORSAMLING
Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af be­styrelsen og skal indkaldes, når mindst en femtedel stemmeberettigede medlemmer skriftligt stiller krav herom til bestyrelsen. I sidst­nævnte tilfælde skal generalforsamlin­gen afholdes senest 1 måned efter, at begæringen er fremsat overfor bestyrelsen med op­lysning om det emne, der ønskes behandlet.
Om indkaldelsesmåde og udsendelse af dagsorden gælder bestem­melserne i § 7, stk. 2.
§ 11 BESTYRELSE - VALG
Bestyrelsen er klubbens daglige ledelse og repræsenterer klub­ben i alle forhold. De vedtagne beslutninger og foretagne hand­linger forpligter klubben i henhold til lovene.
Bestyrelsen består af en formand, en næstformand, en kasserer, en sekretær og yderligere 4 medlemmer og alle vælges for to år ad gangen af den ordinære generalforsamling.
Da formanden er sejlklubbens repræsentant i det kommunale havneudvalg skal formanden vælges blandt aktive sejlere i klubben.
Formanden og kassereren vælges ved særlig afstemning.
Genvalg kan finde sted.
 
§ 12 KONSTITUERING - TEGNINGSRET
Bestyrelsen konstituerer sig snarest - dog senest inden 14 dage - efter generalforsam­lingen på et bestyrelsesmøde, med næstformand og sekretær.
Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden.
Bestyrelsen er kun beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af dens medlem­mer, hvoriblandt formanden eller næstformanden, er til stede, jfr. dog § 6, stk. 4.
I formandens forfald indtræder næstformanden i hans sted.
Over bestyrelsens forhandlinger føres en protokol.
Klubben tegnes af formanden. Ved økonomiske dispositioner kræves dog underskrift af såvel formanden som kas­sereren. I alle sager, der angår køb, salg eller pantsætning af fast ejendom eller løsøre, tegnes klubben af formanden, næstfor­manden og kas­sereren i forening.
Klubbens udgangspunkt er Havnsø sejlklubs klubhus, Havnevej 11, Havnsø, 4591 Føllenslev.
Klubhuset er ejet af sejlklubben og er opført på grund lejet af Kalundborg Kommune i henhold til særskilt lejekontrakt.
Klubhuset kan kun anvendes af medlemmer af Havnsø Sejlklub.
 
§ 13 REGNSKAB
Klubbens regnskabsår er kalenderåret.
Bestyrelsen skal inden den 1. februar afgive driftsregnskab for det foregående år og status pr. den 31. december til revisorerne.
Driftsregnskab og status forelægges den ordinære generalfor­samling til godkendelse og skal være forsynet med revisorernes påtegning.
Driftsregnskab og status bekendtgøres for klubbens med­lemmer ved opslag i klubhuset senest 8 dage før generalforsamlingens afholdelse.
 
 
§ 14 REVISION
På den ordinære generalforsamling vælges for ét år ad gangen 2 kritiske revisorer og 1 revisorsuppleant, jfr. § 8.
Revisorer skal hvert år i inden generalforsamlingen gennemgå det samlede regnskab og påse, at beholdningerne er til stede. Driftsregnskab og status forsynes med påtegning. Hver af revisorerne har til enhver tid adgang til at efterse regnskab og beholdninger.
§ 15 VEDTÆGTSÆNDRINGER
Forandringer i disse vedtægter kan ske på enhver generalforsamling, når mindst 1/3 af foreningens stemmeberettigede medlemmer er til stede, og når mindst 2/3 af de afgivne stemmer er for forslaget. Derudover skal et tilsvarende kvalificeret flertal konstateres for de stemmer, der er afgivet af medlemmer under Dansk Sejlunion.
Opnås sådant flertal på en generalforsamling, der ikke er beslutningsdygtig, skal bestyrelsen inden 14 dage med sædvanlig varsel indkalde en ny generalforsamling. Hvis også 2/3 af de afgivne stemmer er for forslaget, er dette vedtaget, uanset hvilket antal stemmeberettigede medlemmer, der er til stede. Derudover skal et tilsvarende kvalificeret flertal konstateres for de stemmer, der er afgivet af medlemmer under Dansk Sejlunion.
§ 16 KLUBBENS OPLØSNING
Bestemmelse om klubbens opløsning kan kun tages på en i dette øjemed særlig indkaldt ekstraordinær generalforsamling. Til dennes beslutnings­dygtighed kræves, at mindst 1/2 af klubbens stemmeberettigede medlemmer er til stede, og til forslagets vedtagelse kræves, at mindst 3/4 af de afgivne stemmer er for forslaget.
Opnås sådant flertal på en generalforsamling, der ikke er be­slutnings­dygtig, indkaldes til en ny generalforsamling, hvor beslutning kan træffes med ovennævnte stemmeflerhed, uanset hvilket antal stemme­berettigede medlemmer der er til stede.
På generalforsamlingen skal samtidig træffes bestemmelse om, hvorledes der skal forholdes med klubbens formue, herunder fast ejendom og løsøre, dog er simpelt stemmeflertal her tilstræk­keligt.
I tilfælde af klubbens opløsning skal den formue, der er i behold, anvendes til ideelle, søsportslige formål indenfor Dansk Sejlunion.


Disse vedtægter er besluttet på generalforsamlingen den 16. april 2022