Klubhus

Havnsø Sejlklub blev stiftet 20.maj 1971
Havnsø Sejlklub har ca. 250 medlemmer, som repræsenterer næsten
alle fritidsfartøjer, fra små speedbåde til store træsejlskibe.

Klubhuset blev udvidet i 2006

Tilbygning indefra

Havnsø Sejl- og Motorbådsklub blev stiftet den 20. maj 1971 på Havnsøperlen. Ved den stiftende generalforsamling blev der optaget 30 medlemmer.
Der blev indrettet klubhus på Havnsø Møllegård, hvor der var kantine, møderum og værksted.

Ved den første ordinære generalforsamling den 29. marts 1972, havde sejlklubben allerede mere end fordoblet medlemsantallet til 65 medlemmer, og dannet en ungdomsafdeling. Til de unge blev der, for det symbolske beløb 75 kr. indkøbt en optimistjolle. Desuden rådede man over en Brøndby-jolle, en Drabant og en OK jolle. Ungdomsafdelingen er af havneudvalget blevet fritaget for søsætningspenge på 9 kr.

Fra klubbens start blev der arbejdet meget på at få udvidet lystbådehavnen i Havnsø, i 1973 blev man lovet udvidelse, men det endte med at man ikke kunne finde penge til det. Endelig i 1976 begyndte der at ske noget, ny bedding med beddingsvogn blev anlagt, og der blev slået pæle ned i inderhavnen, så der blev plads til 29 lystbåde.

På generalforsamlingen den 14. marts 1978 blev det vedtaget at lave et klubblad: "Beskøjten" havde set dagens lys.

I 1981 blev der anlagt 40 nye pladser til lystsejlere.

15. august 1982 blev første badekarraceafholdt. Der var 38 badekar tilmeldt.

På generalforsamlingen den 18. december 1988 blev det besluttet at der skulle bygges et nyt klubhus. Den 28. februar 1989 sagde seks af teknisk udvalgs syv medlemmer ja til at bygge klubhus på Litex betontanke på havnen. Den 7. februar 1990søgte sejlklubben tilladelse til at opføre et Panbo-hus. Den 17. april 1990 blev der holdt rejsegilde.

Den 9. juni 1990 holdt borgmesteren tale ved indvielsen, han sagde bl.a.:

"Det er virkelig imponerende, hvad I har nået på så kort tid. Det er ikke mere end en måned siden, gulvet blev lagt. Nu står klubhuset der, og herfra har vi en af de smukkeste udsigter fra noget klubhus i Danmark."